OVER ONS

De Rugzak van Amsterdam is een campagne van Mentrum, Kliniek Eerste Constantijn Huygensstraat, die onderdeel uitmaakt van de viering van 750 jaar Amsterdam in 2025. Terwijl de stad feest viert, vragen wij aandacht voor een ander belangrijk verhaal: dat van psychisch kwetsbare Amsterdammers toen, nu en in de toekomst.

Onder het thema ‘750 jaar verhalen over psychische kwetsbaarheid in de stad’ zetten we mensen centraal die vaak onzichtbaar blijven. De rugzak staat hierbij symbool voor alles wat iemand met zich meedraagt het onzichtbare gewicht van psychische kwetsbaarheid én de kracht om daarmee te leven.

In samenwerking met Patta en de Patta Academy brengen we deze boodschap letterlijk de stad in. Jong talent uit de academy ontwerpt een unieke rugzak, geïnspireerd op de verhalen van jonge cliënten van Mentrum. Deze rugzak wordt gedragen, verteld en gezien  door jongeren, influencers, sportteams én voorbijgangers.

Het startschot van de campagne vindt plaats met een krachtig statement: een van de rugzakken wordt op de rug geplaatst van het iconische standbeeld bovenop het Mentrum-pand, onderdeel van het kunstwerk How to Meet an Angel. Daarnaast verspreiden we de tassen op andere plekken in de stad, waar Amsterdammers ze kunnen vinden en zo letterlijk de boodschap verder dragen.

Met deze campagne willen we bewustzijn creëren, stigma’s doorbreken en laten zien dat psychische kwetsbaarheid een wezenlijk onderdeel is van het Amsterdam van toen én nu.